Regulamente
A N E X Ă la decizia consiliului sătesc Rădeni din 26.11.2017 nr. 07/01
REGULAMENTUL
PRIVIND CONSTITUIREA ŞI FUNCŢIONAREA CONSILIULUI SĂTESC RĂDENI
Titlul I
CONSTITUIREA CONSILIULUI SĂTESC
Capitolul I
Modul de constituire a consiliului
1.Prima şedinţă ( de constituire) a consiliului sătesc se convoacă, în condiţiile legii privind administraţia publică locală, în termen de 20 de zile de la data validării mandatelor de consilier.
Consiliul sătesc este legal constituit dacă sînt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul de consilieri.
Convocarea consilierilor consiliului sătesc în prima şedinţă (de constituire) a consiliului se face prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie.
Prima şedinţă a consiliului sătesc este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi .În cazul în care această majoritate nu poate fi asigurată, şedinţa se ţine peste 3 zile, respectîndu-se aceleaşi condiţii. Dacă nici la a doua convocare şedinţa nu este deliberativă, se procedează la o nouă convocare, peste 3 zile.La această nouă, a treia convocare, şedinţa este deliberativă dacă se asigură prezenţa majorităţii consilierilor aleşi.În situaţia în care, din cauza absenţei nemotivate a consilierilor, consiliul nu poate fi convocat şi de această dată, el se consideră dizolvat de drept.
Lucrările primei şedinţe (de constituire) sînt conduse de de cel mai în vîrstă consilier, asistat de unul dintre cei mai tineri consilieri a consiliului sătesc, participă reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie.
2.Reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie aduce la cunoştinţa consilierilor hotărîrea instanţei judecătoreşti privind legalitatea alegerilor şi rezultatele validării mandatelor consilierilor şi le înmînează legitimaţiile.
3.Secretarul consiliului sătesc este numit de consiliu la propunerea primarului în baza
concursului organizat în vederea ocupării acestei funcţii, la prima şedinţă a consiliului sătesc , după anunţarea rezultatelor concursului organizat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
La funcţia de conducători ai instituţiilor şi organizaţiilor sînt desemnaţi , prin decizia consiliului , adoptată cu votul majorităţii consilierilor prezenţi la propunerea primarului .
Destituirea din funcţie a conducătorilor instituţiilor şi organizaţiilor se face de consiliu, la propunerea primarului satului , cu votul majorităţii consilierilor prezenţi , în temeiurile şi modul stabilite de legislaţie.
4.Comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei respective se formează de către consiliul sătesc în baza Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei publice vacanteîn autorităţile publice, aprobat de Guvern.
Capitolul II
Constituirea şi funcţionarea comisiilor de
specialitate ale consiliului sătesc
6.Consiliul sătesc formează ţinînd cont de specificul şi necesităţile săteşti , comisii pentru diferite domenii de activitate – comisii de specialitate şi poate modifica componenţa acestora.
7.Domeniile de activitate în care se formează comisiile de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membri, care întotdeauna trebuie să fie impar, se stabilesc de către consiliul sătesc
10.Comisiile de specialitate sînt structuri de lucru neremunerate ale consiliului sătesc , create pentru a asigura eficienţa activităţii acestuia.
11.Comisiile de specialitate se aleg pe întreaga durată de activitate a consiliului sătesc.Numărul comisiilor, denumirea , componenţa numerică şi nominală se stabilesc de către consiliul sătesc .
12.Fiecare comisie de specialitate îşi alege prin vot deschis al majorităţii membrilor săi preşedintele şi secretarul său.
13.Comisiile de specialitate răspund în faţa consiliului şi sănt subordonate acestuia.
14.Şedinţele comisiei de specialitate se convoacă de preşedintele acestuia , iar în lipsa lui de secretarul comisiei..Comisiile se convoacă ori de cîte ori este necesar, la decizia preşedintelui comisiei .
Şedinţa comisiei de specialitate este deliberativă dacă la ea participă majoritatea membrilor comisiei .
Şedinţele comisiei de regulă sînt publice.
Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul primăriei, aparatul primăriei sau din afara acestora. La şedinţele comisiei au dreptul să participe şi consilierii ale căror propuneri fac obiectul lucrărilor comisiei.
15.Membrii comisiei de specialitate sînt înştiinţaţi despre şedinţa acesteia de către preşedintele sau secretarul comsiei, cu asistenţa secretarului consiliului sătesc.
16.În exercitarea atribuţiilor, comisia de specialitate adoptă decizii cu votul deschis al majorităţii membrilor săi.
Deciziile comisiei de specialitate poartă un caracter de recomandare.
17.În funcţie de numărul membrilor consiliului şi numărul comisiilor de specialitate, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază a acestuia.
18.Comisia de specialitate are următoarele atribuţii principale:
- identifică şi exeminează problemele din domeniul ei de activitate care necesită soluţionare de către consiliu;
- analizează proiectele de decizii ale consiliului sătesc şi pprognozează consecinţele realizării acestora;
- întocmeşte avize aszpra proiectelor de decizii privind problemele exeminate, pe care le prezintă consiliului;
- se pronunţă asupra altor chestiuni remise comisiei spre avizare de către consiliul sătesc.
Comisia de specialitate îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sătesc sau însărcinări dete prin decizie a consiliului sătesc, dacă acestea ţin de dommeniul de activitate a comisiei.
19.Preşedintele comisiei de specialitate exercită următoarele atribuţii principale:
- reprezintă comisia în raporturile cu consiliul sătesc şi cu celelalte comisii;
- convoacă şi conduce şedinţele acesteia;
- propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane interesate, dacă este necesar;
- participă la lucrările celorlalte comisii, care xeaminează problemele ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
- anunţă rezultatul votării în cadrul comisiei, pe baza datelor comunicare de secretarul comisiei;
- susţine în şedinţele consiliului avizele formulate de comisie.
Preşedintele comisiei exercită şi alte atribuţii referitoare la asigurarea organizatorică aactivităţii comisiei, prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliu.
20.Secretarul comisiei specializate exercită următoarele atribuţii principale:
- asistă preşedintele comisiei în asigurarea organizatorică a şedinţelor comisiei;
- face apelul nominal şi ţine evidenţa prezenţei la şedinţe a membrilor comisiei;
- numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei decizii şi asupra rezultatelor votării;
- asigură redactarea avizelor, proceselor –verbale şi altor documente emise de comisie respectivă.
Secretarul comisiei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sătesc, precum şi însărcinările comisiei sau ale preşedintelui acesteia.
21.Ordinea de zi a şedinţei comisiei de specislitste se aprobă de membrii comisiei, la propunerea preşedintelui acesteia.Oricare din membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme suplimentare numai pînă la începerea şedinţei comisiei.
22.Prezenţa membrilor comisiei de specilitate la şedinţele acesteia este obligatorie .În caz de absenţă a consilierului fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale comisiei de bază pentru el, preşedintele comisiei poate aplica acestuia sancţiunile ce ţin de competenţa sa sau poate propune consiliului aplicarea altor sancţiuni prevăzute în regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, inclusiv execluderea consilierului din componenţa comisiei.Absenţa consilierului, precum şi sarcinile propuse de preşedintele comisiei se consemnează într-un procesele-verbale ale şedinţelor respective ale comisiei.
23.Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează de către secretarul comisiei în procese-verbale. după încheerea şedinţei, procesul-verbal este semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.
Preşedintele comisiei poate permite ca procesele-verbale ale şedinţelor să fie consultate de aşlte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţe închise.
TITLUL II
ŞEDINŢELE CONSILIULUI SĂTESC
CAPITOLUL I
Atribuţiile preşedintelui şedinţei şi ale secretarului consiliului sătesc
24.Şedinţa consiliului este deschisă de secretarul consdiliului sătesc şi începe cu alegerea de către Consiliul sătesc prin vot deschis, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi pentru durata unei şedinţe, un preşedinte care o prezidează, asistat de secretarul consiliului sătesc.
Rezultatul alegerii preşedintelui şedinţei se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
În fiecare şedinţă consiliul sătesc, consiliul desemnează un consilier din cei prezenţi, care semnează deciziile consiliului sătesc în cazul care preşedintele şedinţei se află în imposibilitatea de a o semna.
25.Preşedintele şedinţei exercită următoarele atribuţii principale:
- conduce şedinţa consiliului sătesc;
- supune votului consilierilor proiectele de decizii, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării , cu precizarea voturilor”pro”,”contra” şi a abţinerilor;
- semnează deciziile adoptate de consiliu, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora precum şi procesul-verbal al şedinţei;
- asigură menţinerea ordinii în cadrul şedinţelor şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor,aprobat de consiliu;
- supune votului consilierilor în şedinţă orice problemă care întră în competenţa de soluţionare a consiliului sătesc;
- aplică după caz sancţiuniîn limita competenţei sale sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni;
Preşedintele şedinţei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege, de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sătesc ,precum şi însărcinările consiliului sătesc .
26.În cazul în care , pe parcursul şedinţei consiliului sătesc preşedintele ales pentru şedinţa respectivă ,inclusiv prima şedinţă (de constituire) nu-şi poate îndeplini atribuţiile, consiliului sătesc procedează la alegerea unui alt preşedinte al şedinţei consiliului sătesc , fapt care se consemnează în procesul-verbal al acesteia. În acest caz, procesul-verbal şi deciziile adoptate în cadrul întregii şedinţe sînt semnate de preşedinteţe nou-ales.
27.Secretarul consiliului sătesc participă, în mod obligatoriu, la şedinţele consiliului sătesc fără drept de vot.
Pe lîngă atribuţiile prevăzute de Legea privind administraţia publică locală, secretarul consiliului sătesc îi revin următoarele atribuţii principale referitor la organizarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului sătesc:
- asigură înştiinţarea consilierilor despre convocarea consiliului sătesc, iar la cererea primarului sau a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi organizează îndeplinirea şi a altor acţiuni necesare înştiinţării consilierilor şi convocării consiliului sătesc.
- asigură efectuarea lucrărilor de secretariat aferente şedinţei consiliului;
- face apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
- numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă preşedintelui şedinţei, cu excepţia cazurilor cînd consiliul formează comisia pentru număraerea voturilor în anumite chestiuni de pe ordinea de zi supuse votării de consiliu;
- informează în caz de necesitate, preşedintele şedinţei, despre numărul de voturi necesar pentru adoptarea unei sau altei decizii a consiliului;
- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează metrialele privind fiecare chestiune din ordinea de zi a şedinţei, legarea, numerotarea paginilor , semnarea şi ştampilarea acestora;
- urmăreşte ca dezbaterile anumitor probleme şi la adoptarea deciziilor asupra lor, să nu participe consilieri prezenţi la şedinţă care cad sub incidenţa art. 25 din Legea privind administraţia publică locală, informează preşedintele despre asemenea situaţii şi face cunoscute consilierilor consecinţele prevăzute de lege în astfel de cazuri;
- contrasemnează ,în condiţiile legii, deciziile consiliului sătesc, cu excepţia deciziei de numire în funcţie a secretarului consiliului;
- acordă consilierilor, precum şi acestora în calitate de membri ai comisiilor de specialitate, asistenţă şi sprigin în activitatea lor, inclusiv la redactarea proiectelor de decizii sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliului sătesc.
Secretarul îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de lege, regulamentul de constituire şi funcţionare a
consiliului sătesc, precum şi însărcinările consiliului privitor la buna organizare şi desfăşurare a şedinţelor consiliului sătesc.
CAPITOLUL II
Desfăşurarea şedinţei consiliului sătesc
28.Ordinea de zi a şedinţei consiliului sătesc cuprinde numărul curent al chestiunii propuse consiliului spre exeminare, deumirea chestiunii şi numele raportorului (coraportorului).
În înştiinţarea despre convocarea şedinţei, pe lîngă ordinea de zi, data ,ora şi locul desfăşurării şedinţei, se indică modul de familiarizare a consilierului cu proiectele de decizii, cu avizele comisiilor de spacialitate, cu rapoartele sau informaţiile conducătorilor subdiviziunilor subordonate, cu timpul acordat declaraţiilor publice, întrebărilor,interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun exeminării în şedinţa consiliului.
Ordinea de zi a şedinţei consiliului se aduce la cunoştinţa locuitorilor satului prin avize.
29.Proiectul ordinii de zi a şedinţei consiliului sătesc se întocmeşte la propunerea primarului sau a consilierilor care au cerut convocarea consiliului sătesc în condiţiile art. 20 din Legea privind admini-straţia publică locală şi se supune aprobării consiliului sătesc la începutul şedinţei.
30.Consilierii sînt obligaţi să participe la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa la secretarul consiliului sătesc.
Consilierul care, din motive întemeiate, nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice
primarului sau secretarului consiliului circumstanţele care fac imposibilă prezenţa sa.
Primarul sau secretarul consiliului sătesc sînt obligaţi să aducă la cunoştinţa consilierilor prezenţi în şedinţă informaţia despre absenţa consilierului respectiv.
31.Dezbatrerea problemelor se face în ordinea strictă în care acestea sînt înscrise pe ordinea de zi aprobată.Dezbaterea începe cu prezentarea succintă de către raportor a problemei înscrise în ordinea de zi şi a proiectului de decizie asupra ei. Raportorul este , de regulă, consilierul care a iniţiat proiectul respectiv.
Preşedintele şedinţei are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvănt, în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el , poate propune consiliului spre aprobare durata de timp ce va fi oferită fiecărui vorbitor, precum şi durata totală de dezbateri a proiectului, cu excepţia cazului cînd consiliul, la
Începutul şedinţei, a aprobat regulamentul de lucru al şedinţei consiliului.
În cadrul dezbaterii oricărei probleme de pe ordinea de zi a şedinţei consiliului, consilierul îşi poate exprima opinia numai în cazul în care preşedintele şedinţei îi oferă cuvîntul. Consilierul este obligat ca în luarea sa de cuvînt să se refere exclusiv la probleme care formează obiectul dezbaterii.
32.Preşedintele şedinţei permite oricînd unui consilier să răspundă la problema care îl priveşte personal sau referitoare la regulament.
33.Preşedintele şedinţei poate propune încheerea dezbaterilor unor probleme puse în discuţia consiliului sătesc. Propunerea de încheere a dezbaterii se aprobă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.
34.Se interzice proferarea de insulte sau calomnii la adresa consilierilor prezenţi la şedinţă precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
35.În cazul în care desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele şedinţei poate să întrerupă dezbaterile şi să ciară respectarea regulamentul, fiind în drept:
- să cheme la ordine;
- să retragă cuvîntul;
- să dispună eliminarea din sală a persoanelor, altele decît consilierii, care împedică disfăşurarea lucrărilor.
36.Faţă de consilierii care, care în exerciţiul mandatului, au comis abateri de la prevederile legisla-
ţiei sau ale regulamentului, consiliul poate decide, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, aplicarea de sancţiuni, în limita competenţei sale ori poate alica următoarele sancţiuni:
- avertisment;
- elimenarea din sala de şedinţe.
- Şedinţele consiliului se desfăşoară în limba română .
Actele consiliului se întocmesc şi se adoptă în limba română .
CAPITOLUL III
Elaborarea proiectelor de decizie
38.Dreptul la iniţierea proiectelor de decizie aparţine consilierilor.Propuneri vizavi de elaborarea unor decizii poat face şi primarul. Primarul poate participa consultativ la întocmirea deciziilor, de comun acord cu consiliul.
39.Proiectele de decizie vor fi însoţite de o notă informativă şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop, secretarul consiliului şi personalul de specialitate din primărie, vor acorda asistenţă tehnică de specialitate.
40.Proiectele de decizie se propun pentru a fi incluse în ordinea de zi a şedinţei de către
primar, consemnîndu-se titlul şi iniţiatorul proiectului, şi se aduc la cunoştinţă consilierilor
imediat, cu indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost remise spre avizare şi cu
iniţiativa de a prezenta amendamente.
41.Proiectele de decizii cu materialele de însoţire se transmit spre avizare comisiilor de specialitate ale consiliului, compartimentelor de spacialitate ale primăriei şi serviciilor publice
desconcentrate şi descentralizate în vederea întocmirii unui raport.
O dată cu transmiterea proiectelor de decizii, se preconizează şi data prezentării rapor-tului,informaţiei şi a avizului, cu condiţia ca raportul şi informaţia să fie remise şi comisiei de specialitate înainte de întocmirea de către acesta a avizului.
Iniţiatorul proiectului sau al altor propunerii le poate retrage sau poate renunţa,în orice moment, la susţinerea lor, pînă la înscrierea acestora în ordinea de zi.
42..După examinarea proiectului de decizie şi a propunerilor compartimentului de specialitate al primăriei şi ale serviciilor publice , comisia de specialitate a consiliului întocmeşte un raport sau un aviz cu privire la adoptarea , modificarea sau respingerea lor.
Rapoartele , avizele se transmit secretarului consiliului, care va dispune măsurile corespunzătoare de remitere a lor către primar şi către consilieri cel tîrziu pînă la data şedinţei consiliului.
43..Proiectele de decizie şi alte propunri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de spacialitate al primăriei şi al serviciilor publice, se înscriu în ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în şedinţa ordinară a acestuia.
CAPITOLUL IV
Procedura de vot
- Votul consilierilor este individual şi nu poate fi transmis altei persoane.
Votul consilierului se exprimă public, prin ridicarea mîinii, în cadrul votării deschise.
Procedura votării deschise poate fi efectuată ţi prin apel nominal.
Consiliul poate decide votarea secretă, la propunerea preşedintelui şedinţei sau a unuia dintre consilieri, cu excepţia cazului în care, prin lege sau regulament, se stabileşte o anumită modalitate.
45.Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor:preşedintele oferă explicaţii asupra obiectului votării şi sensului cuvintelor”pro”şi „contra”.Secretarul consiliului dă citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier în ordine alfabetică.Consilierul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvăntul „pro” sau „contra”, în funţie de opţiunea sa.
46.Pentru executarea votului secret se folosesc buletinele de vot.
Textul buletinelor de vot trebuie să fie clar şi precis. Pentru exprimarea opţiunii se folosesc cuvintele „pro”, „contra” şi „abţinut”.
Buletinele de vot se întroduc în urna de votare. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot în care nu a fost exprimată opţiunea consilierului sau au fost folosite mai multe cuvinte decît cele prevăzute în prezentul punct pentru a-şi exprima opţiunea.
47.Deciziile se adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, cu excepţia cazului în care, prin lege sau regulament, se cere o altă majoritate de voturi.
Dacă în sala de şedinţe este întrunit cvorumul necesar conform înregistrării, consiliul purcede la examinare chestiunilor de pe ordinea de zi.
48.Consilierii au dreptul să solicite ca în procesul-verbal al şedinţei să fie consemnat
expres modul în care au votat, secretarul fiind obligat să se conformeze acestei cerinţe .
49.Proiectele de decizii sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi supuse examinării acestuia în cadrul aceleaiaşi şedinţe.
CAPITOLUL V
Întrebări, interpelări, petiţii şi informarea consilierilor
- Consilierii pot adresa întrebări, în scris sau oral, primarului şi secretarului consiliului, sefilor serviciilor publice precum şi altor persoane cu funcţie de răspundere invitate la şedinţa consiliului.
Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunosut.Cei întrebaţi vor răspunde , de regulă imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.
51.Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt sau oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
52.Consilierii pot solicita informaţiile necesare serviciilor sau instituţiilor publice,iar acestea sînt obligate să le furnezeze în termen de cel mult 2 săptămîni, dacă legea nu prevede altfel.
Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.
Activitatea consilierilor ce ţine de soluţionarea petiţiilor şi organizarea audienţei se efectuează în corespundere cu Legea cu privire la petiţionare şi alte acte normative.
Secretarul
consiliului sătesc semnătura Liuba Jardan