×

Regulamente

A N E X Ă    la decizia consiliului sătesc  Rădeni  din   26.11.2017     nr. 07/01

              REGULAMENTUL

PRIVIND CONSTITUIREA ŞI  FUNCŢIONAREA  CONSILIULUI   SĂTESC     RĂDENI

Titlul  I

CONSTITUIREA  CONSILIULUI SĂTESC

Capitolul I

Modul de constituire a consiliului

1.Prima  şedinţă ( de constituire) a  consiliului sătesc se convoacă, în condiţiile legii privind administraţia publică  locală, în termen de 20  de zile de la data validării  mandatelor de  consilier.

Consiliul sătesc este legal constituit dacă sînt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul de consilieri.

Convocarea consilierilor consiliului sătesc în prima şedinţă (de constituire) a consiliului se face prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie.

Prima şedinţă a consiliului sătesc este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi .În cazul în  care această  majoritate nu poate   fi asigurată, şedinţa se ţine peste 3 zile, respectîndu-se  aceleaşi condiţii. Dacă nici la a doua convocare   şedinţa nu este deliberativă, se procedează la o nouă convocare, peste 3 zile.La această  nouă, a treia convocare, şedinţa este deliberativă  dacă se asigură prezenţa majorităţii consilierilor aleşi.În situaţia în care, din cauza  absenţei nemotivate a consilierilor, consiliul nu poate  fi convocat şi de această dată, el se  consideră  dizolvat de drept.

Lucrările primei şedinţe (de constituire) sînt conduse de de cel mai în vîrstă consilier, asistat de  unul dintre cei  mai  tineri consilieri a consiliului sătesc, participă reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie.

2.Reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie aduce la cunoştinţa consilierilor hotărîrea instanţei  judecătoreşti privind  legalitatea  alegerilor şi rezultatele validării  mandatelor  consilierilor şi le înmînează legitimaţiile.

3.Secretarul consiliului sătesc este numit de consiliu la propunerea primarului în baza

concursului organizat în vederea ocupării acestei funcţii, la prima  şedinţă a consiliului sătesc , după anunţarea  rezultatelor   concursului organizat în conformitate cu legislaţia în  vigoare.

La funcţia de conducători ai instituţiilor şi organizaţiilor sînt   desemnaţi , prin decizia consiliului , adoptată cu votul majorităţii consilierilor prezenţi la  propunerea  primarului .

Destituirea din funcţie a conducătorilor instituţiilor şi organizaţiilor se face de consiliu, la propunerea primarului satului , cu votul majorităţii consilierilor prezenţi , în temeiurile  şi  modul   stabilite de  legislaţie.

4.Comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei respective se formează de către consiliul sătesc în  baza Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei publice vacanteîn autorităţile publice, aprobat de Guvern.

                               Capitolul   II

                         Constituirea şi funcţionarea comisiilor de

                               specialitate   ale   consiliului sătesc

6.Consiliul sătesc formează ţinînd cont de specificul şi necesităţile săteşti , comisii pentru diferite domenii de activitate – comisii de specialitate şi poate  modifica componenţa acestora.

7.Domeniile de activitate în care se formează comisiile de specialitate, denumirea acestora şi numărul de  membri, care întotdeauna trebuie să fie impar, se stabilesc de către  consiliul sătesc

10.Comisiile de specialitate sînt structuri de lucru neremunerate ale consiliului sătesc , create pentru a asigura eficienţa activităţii acestuia.

11.Comisiile de specialitate se aleg pe întreaga durată de activitate a consiliului sătesc.Numărul comisiilor, denumirea , componenţa numerică şi nominală se stabilesc de către consiliul sătesc .

12.Fiecare comisie de specialitate îşi alege prin vot  deschis  al   majorităţii membrilor săi preşedintele şi secretarul său.

13.Comisiile de specialitate răspund în faţa consiliului şi sănt subordonate acestuia.

14.Şedinţele comisiei de specialitate se convoacă de preşedintele  acestuia , iar în lipsa lui de secretarul comisiei..Comisiile se convoacă ori de cîte ori este necesar, la decizia preşedintelui comisiei .

Şedinţa comisiei de specialitate este deliberativă dacă la ea participă majoritatea membrilor comisiei .

Şedinţele comisiei de regulă sînt publice.

Comisia poate invita  să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul primăriei, aparatul  primăriei sau din afara acestora. La şedinţele comisiei au dreptul să  participe şi consilierii ale căror propuneri  fac obiectul lucrărilor comisiei.

15.Membrii comisiei de specialitate sînt înştiinţaţi despre şedinţa  acesteia de către preşedintele sau secretarul comsiei, cu  asistenţa  secretarului consiliului sătesc.

16.În exercitarea  atribuţiilor, comisia de specialitate adoptă decizii cu  votul deschis al majorităţii membrilor  săi.

Deciziile comisiei de specialitate poartă un caracter de recomandare.

17.În funcţie de numărul membrilor consiliului şi numărul comisiilor de specialitate, un consilier  poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază a  acestuia.

18.Comisia de specialitate are  următoarele atribuţii principale:

  • identifică şi exeminează problemele din domeniul ei de activitate care  necesită soluţionare    de către consiliu;
  • analizează proiectele de decizii ale consiliului  sătesc şi pprognozează  consecinţele realizării acestora;
  • întocmeşte  avize aszpra  proiectelor de decizii privind problemele exeminate, pe care le prezintă consiliului;
  • se pronunţă asupra altor chestiuni remise comisiei spre avizare  de către consiliul sătesc.

Comisia de specialitate îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sătesc sau însărcinări dete prin  decizie  a consiliului sătesc, dacă  acestea ţin de dommeniul  de activitate a comisiei.

19.Preşedintele comisiei de specialitate exercită următoarele  atribuţii principale:

  • reprezintă comisia în raporturile  cu consiliul sătesc  şi cu celelalte comisii;
  • convoacă şi conduce  şedinţele  acesteia;
  • propune ca la lucrările  comisiei să participe şi alte persoane  interesate, dacă este necesar;
  • participă la lucrările celorlalte  comisii, care xeaminează problemele  ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
  • anunţă rezultatul votării în cadrul comisiei, pe baza datelor comunicare de secretarul comisiei;
  • susţine în şedinţele consiliului avizele   formulate de comisie.

Preşedintele  comisiei exercită şi alte atribuţii referitoare la asigurarea organizatorică   aactivităţii comisiei, prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului   sau stabilite de consiliu.

20.Secretarul  comisiei  specializate  exercită următoarele atribuţii principale:

  • asistă preşedintele comisiei în asigurarea  organizatorică a  şedinţelor  comisiei;
  • face apelul nominal şi ţine evidenţa prezenţei la şedinţe  a  membrilor comisiei;
  • numără voturile   şi  îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei decizii şi asupra  rezultatelor votării;
  • asigură  redactarea avizelor, proceselor –verbale şi altor documente  emise de comisie respectivă.

Secretarul comisiei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de constituire  şi  funcţionare a consiliului sătesc, precum şi  însărcinările comisiei sau ale preşedintelui   acesteia.

21.Ordinea de zi a  şedinţei comisiei de specislitste  se aprobă de membrii  comisiei, la propunerea  preşedintelui  acesteia.Oricare din membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme suplimentare numai pînă la începerea şedinţei comisiei.

22.Prezenţa membrilor comisiei de specilitate la şedinţele acesteia este obligatorie .În caz de absenţă a  consilierului fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive  ale   comisiei de bază pentru el, preşedintele comisiei poate aplica  acestuia  sancţiunile ce ţin de  competenţa sa sau poate propune  consiliului aplicarea altor sancţiuni  prevăzute în regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, inclusiv  execluderea consilierului din componenţa comisiei.Absenţa consilierului, precum şi sarcinile propuse de preşedintele comisiei se  consemnează într-un procesele-verbale ale şedinţelor respective ale comisiei.

23.Lucrările şedinţelor comisiei se  consemnează de către secretarul comisiei în procese-verbale. după încheerea  şedinţei, procesul-verbal este semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.

Preşedintele  comisiei poate  permite ca procesele-verbale  ale şedinţelor  să fie consultate de aşlte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţe închise.

TITLUL  II

ŞEDINŢELE    CONSILIULUI     SĂTESC

CAPITOLUL I

Atribuţiile  preşedintelui şedinţei şi ale   secretarului   consiliului sătesc

24.Şedinţa consiliului  este deschisă de  secretarul  consdiliului  sătesc  şi începe  cu alegerea  de către Consiliul sătesc prin vot deschis, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi pentru durata   unei şedinţe, un preşedinte care o prezidează, asistat de  secretarul consiliului sătesc.

Rezultatul alegerii preşedintelui şedinţei se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.

În fiecare şedinţă consiliul sătesc,  consiliul desemnează un consilier  din cei prezenţi, care semnează deciziile consiliului sătesc în cazul care preşedintele şedinţei se află  în imposibilitatea de a o semna.

25.Preşedintele şedinţei   exercită   următoarele atribuţii  principale:

  • conduce şedinţa consiliului sătesc;
  • supune votului consilierilor proiectele de decizii, asigură numărarea voturilor şi  anunţă rezultatul votării , cu precizarea voturilor”pro”,”contra” şi a  abţinerilor;
  • semnează deciziile adoptate de consiliu, chiar dacă a votat împotriva adoptării  acestora precum şi procesul-verbal al şedinţei;
  • asigură menţinerea ordinii în cadrul şedinţelor şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor,aprobat de consiliu;
  • supune votului consilierilor în şedinţă orice problemă care întră în  competenţa  de soluţionare a consiliului sătesc;
  • aplică după caz  sancţiuniîn limita  competenţei  sale sau propune consiliului  aplicarea unor asemenea sancţiuni;

Preşedintele şedinţei îndeplineşte şi alte  atribuţii prevăzute de lege, de regulamentul de constituire  şi funcţionare a consiliului sătesc ,precum şi însărcinările consiliului sătesc .

26.În cazul în care , pe parcursul  şedinţei consiliului sătesc preşedintele ales pentru şedinţa respectivă ,inclusiv prima şedinţă (de constituire) nu-şi poate îndeplini atribuţiile, consiliului sătesc procedează la alegerea unui alt preşedinte al  şedinţei  consiliului sătesc , fapt care se  consemnează în procesul-verbal al acesteia. În acest caz, procesul-verbal şi deciziile adoptate în cadrul întregii şedinţe sînt semnate de preşedinteţe nou-ales.

27.Secretarul consiliului sătesc  participă, în mod obligatoriu, la şedinţele consiliului sătesc fără drept de vot.

Pe lîngă atribuţiile  prevăzute de Legea privind administraţia  publică locală, secretarul consiliului sătesc îi revin următoarele atribuţii principale referitor la organizarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului sătesc:

  • asigură înştiinţarea consilierilor despre convocarea consiliului sătesc, iar la cererea primarului  sau a cel puţin o treime din  numărul consilierilor aleşi organizează îndeplinirea şi  a altor acţiuni necesare înştiinţării consilierilor şi convocării consiliului sătesc.
  • asigură efectuarea lucrărilor de secretariat aferente şedinţei consiliului;
  • face apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
  • numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă preşedintelui şedinţei, cu excepţia cazurilor cînd consiliul formează  comisia pentru număraerea voturilor în anumite chestiuni de pe ordinea de zi supuse votării de  consiliu;
  • informează în caz de necesitate, preşedintele şedinţei, despre numărul de voturi necesar pentru adoptarea unei sau  altei decizii a  consiliului;
  • asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se  păstrează metrialele privind  fiecare chestiune din ordinea de zi a şedinţei, legarea, numerotarea paginilor , semnarea şi  ştampilarea acestora;
  • urmăreşte ca dezbaterile anumitor probleme şi la  adoptarea deciziilor asupra lor, să nu participe consilieri prezenţi la şedinţă care cad  sub incidenţa art. 25 din Legea privind administraţia publică locală, informează preşedintele despre asemenea situaţii şi face cunoscute consilierilor consecinţele prevăzute de lege în astfel de cazuri;
  • contrasemnează ,în  condiţiile legii, deciziile  consiliului sătesc, cu excepţia deciziei de numire în funcţie a  secretarului consiliului;
  • acordă consilierilor, precum şi  acestora în  calitate de   membri ai comisiilor de specialitate, asistenţă şi sprigin în activitatea lor, inclusiv la redactarea proiectelor de decizii sau la  definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliului sătesc.

Secretarul îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de lege, regulamentul de constituire şi funcţionare a

consiliului sătesc, precum şi însărcinările consiliului privitor la  buna organizare şi desfăşurare a  şedinţelor consiliului sătesc.

CAPITOLUL  II

Desfăşurarea   şedinţei    consiliului   sătesc

 

28.Ordinea de zi a şedinţei consiliului sătesc cuprinde numărul curent al chestiunii propuse consiliului spre exeminare, deumirea chestiunii şi numele raportorului (coraportorului).

În înştiinţarea despre convocarea şedinţei, pe lîngă ordinea de zi, data ,ora şi  locul desfăşurării şedinţei, se indică modul de familiarizare a  consilierului cu proiectele  de decizii, cu avizele comisiilor de spacialitate, cu rapoartele sau informaţiile conducătorilor  subdiviziunilor subordonate, cu timpul acordat declaraţiilor  publice, întrebărilor,interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se  supun exeminării în şedinţa consiliului.

Ordinea de zi a şedinţei consiliului se aduce la  cunoştinţa locuitorilor  satului  prin avize.

29.Proiectul ordinii de zi a şedinţei consiliului sătesc  se întocmeşte la propunerea primarului sau  a consilierilor care au cerut convocarea consiliului sătesc  în condiţiile art. 20 din Legea privind admini-straţia publică locală  şi se supune aprobării consiliului sătesc la începutul şedinţei.

30.Consilierii sînt obligaţi să participe la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze  prezenţa la secretarul consiliului sătesc.

Consilierul care, din motive întemeiate, nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice

primarului  sau secretarului consiliului circumstanţele care fac imposibilă prezenţa sa.

Primarul sau secretarul consiliului sătesc sînt obligaţi  să aducă la cunoştinţa consilierilor   prezenţi în şedinţă informaţia despre absenţa consilierului respectiv.

31.Dezbatrerea problemelor se face în ordinea strictă în care  acestea  sînt înscrise pe ordinea de zi aprobată.Dezbaterea începe cu  prezentarea succintă de către  raportor a problemei înscrise în ordinea de zi  şi a proiectului de decizie asupra ei. Raportorul este , de regulă, consilierul care a iniţiat proiectul respectiv.

Preşedintele şedinţei are dreptul să  limiteze durata luărilor de cuvănt, în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el , poate propune consiliului spre aprobare durata de timp ce va fi oferită fiecărui vorbitor, precum şi durata totală de dezbateri a proiectului, cu excepţia cazului cînd consiliul, la

Începutul şedinţei, a aprobat regulamentul de lucru al şedinţei consiliului.

În cadrul  dezbaterii oricărei  probleme de pe ordinea de zi a şedinţei consiliului, consilierul îşi poate exprima opinia numai în cazul în care preşedintele şedinţei îi oferă cuvîntul.  Consilierul este obligat ca în luarea sa de cuvînt să se refere exclusiv la probleme care formează obiectul dezbaterii.

32.Preşedintele şedinţei  permite oricînd unui consilier să răspundă la problema  care îl priveşte personal sau referitoare la regulament.

33.Preşedintele şedinţei poate propune încheerea dezbaterilor unor probleme puse în discuţia  consiliului sătesc. Propunerea de încheere a dezbaterii  se aprobă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.

34.Se interzice proferarea de insulte  sau calomnii la adresa consilierilor  prezenţi la şedinţă precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.

35.În cazul în care desfăşurarea  lucrărilor este perturbată, preşedintele şedinţei  poate să întrerupă dezbaterile  şi să ciară respectarea regulamentul, fiind  în drept:

  • să  cheme  la ordine;
  • să retragă  cuvîntul;
  • să dispună eliminarea din sală a persoanelor, altele decît consilierii, care  împedică disfăşurarea lucrărilor.

36.Faţă de consilierii care, care în exerciţiul mandatului, au comis abateri de la prevederile legisla-

ţiei sau  ale regulamentului, consiliul poate decide, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, aplicarea de sancţiuni, în limita competenţei sale ori poate  alica următoarele sancţiuni:

  • avertisment;
  • elimenarea din sala de şedinţe.
  1. Şedinţele consiliului se desfăşoară în limba română .

Actele consiliului se întocmesc şi se adoptă în limba română .

CAPITOLUL    III

Elaborarea    proiectelor   de    decizie

38.Dreptul la iniţierea proiectelor de decizie aparţine consilierilor.Propuneri vizavi de elaborarea unor decizii poat face   şi primarul. Primarul poate participa consultativ la întocmirea deciziilor, de comun acord cu consiliul.

39.Proiectele de decizie  vor fi însoţite de o notă informativă şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică  legislativă. În acest scop, secretarul consiliului  şi personalul de specialitate din primărie,  vor acorda  asistenţă tehnică de specialitate.

40.Proiectele de decizie  se propun pentru a fi incluse în ordinea de zi a şedinţei de către

primar, consemnîndu-se  titlul şi iniţiatorul proiectului, şi se aduc la cunoştinţă  consilierilor

imediat, cu indicarea  comisiilor de specialitate cărora le-au fost remise  spre avizare şi cu

iniţiativa de a prezenta amendamente.

41.Proiectele de decizii cu materialele de însoţire se transmit spre avizare comisiilor de specialitate ale consiliului, compartimentelor de spacialitate ale primăriei şi serviciilor publice

desconcentrate şi descentralizate în vederea întocmirii unui raport.

O dată cu  transmiterea proiectelor de decizii, se preconizează şi data prezentării rapor-tului,informaţiei şi  a  avizului, cu condiţia ca raportul şi informaţia  să fie remise şi comisiei de specialitate înainte de  întocmirea de către  acesta a  avizului.

Iniţiatorul proiectului sau al  altor  propunerii le poate retrage sau poate renunţa,în orice moment, la susţinerea lor,  pînă la înscrierea acestora în ordinea de zi.

42..După examinarea proiectului de decizie şi a propunerilor compartimentului de specialitate  al primăriei şi ale serviciilor publice  , comisia de specialitate a consiliului întocmeşte un raport sau un aviz cu privire la adoptarea , modificarea sau respingerea lor.

Rapoartele , avizele se transmit secretarului consiliului, care   va dispune măsurile corespunzătoare  de remitere a lor către primar şi către consilieri  cel  tîrziu pînă la data  şedinţei consiliului.

43..Proiectele de decizie şi alte  propunri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de spacialitate al primăriei şi al  serviciilor publice, se înscriu în ordinea de zi  şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în şedinţa ordinară a  acestuia.

 

CAPITOLUL   IV

Procedura     de      vot

 

  1. Votul consilierilor este  individual  şi  nu  poate  fi  transmis altei  persoane.

Votul  consilierului se  exprimă  public, prin  ridicarea  mîinii, în  cadrul  votării deschise.

Procedura   votării deschise poate  fi   efectuată ţi  prin  apel  nominal.

Consiliul  poate decide votarea   secretă, la propunerea preşedintelui  şedinţei sau  a  unuia dintre  consilieri, cu  excepţia   cazului   în  care, prin lege sau  regulament, se  stabileşte  o  anumită modalitate.

45.Votarea prin  apel nominal se  desfăşoară în   modul  următor:preşedintele  oferă  explicaţii asupra   obiectului  votării şi  sensului cuvintelor”pro”şi „contra”.Secretarul  consiliului dă  citire numelui  şi  prenumelui fiecărui  consilier în  ordine  alfabetică.Consilierul  nominalizat se  ridică şi  pronunţă cuvăntul „pro” sau  „contra”, în funţie de  opţiunea  sa.

46.Pentru  executarea  votului secret  se   folosesc  buletinele  de  vot.

Textul   buletinelor  de  vot  trebuie să  fie  clar şi  precis. Pentru  exprimarea  opţiunii  se   folosesc   cuvintele „pro”, „contra” şi „abţinut”.

Buletinele  de  vot se  întroduc în  urna  de  votare. La numărarea voturilor nu  se iau în  calcul buletinele de  vot  în  care nu a  fost  exprimată opţiunea  consilierului sau  au  fost  folosite mai   multe cuvinte  decît  cele   prevăzute în  prezentul  punct pentru  a-şi exprima opţiunea.

47.Deciziile se  adoptă  cu  votul majorităţii consilierilor prezenţi, cu  excepţia cazului în care, prin  lege sau  regulament, se  cere  o  altă   majoritate  de  voturi.

Dacă în  sala   de şedinţe este întrunit cvorumul necesar  conform înregistrării, consiliul purcede la examinare chestiunilor de pe ordinea  de  zi.

48.Consilierii au  dreptul  să solicite ca în procesul-verbal al  şedinţei să  fie  consemnat

expres modul în  care au  votat, secretarul fiind obligat să se   conformeze acestei  cerinţe .

49.Proiectele  de  decizii sau  propunerile respinse de  consiliu nu  pot  fi  supuse examinării acestuia în  cadrul aceleaiaşi  şedinţe.

CAPITOLUL     V

Întrebări, interpelări, petiţii şi informarea  consilierilor

  1. Consilierii pot adresa întrebări, în scris sau oral, primarului  şi secretarului  consiliului, sefilor serviciilor  publice precum  şi altor persoane cu funcţie de răspundere invitate la şedinţa consiliului.

Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la  un fapt necunosut.Cei întrebaţi  vor  răspunde , de regulă imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a  consiliului.

51.Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt sau oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului  interpelării.

52.Consilierii pot solicita informaţiile necesare serviciilor sau instituţiilor publice,iar  acestea sînt obligate să le furnezeze în termen  de cel mult 2  săptămîni, dacă legea nu prevede altfel.

Informaţiile pot fi  cerute şi comunicate în scris  sau  oral.

Activitatea  consilierilor  ce ţine de soluţionarea petiţiilor şi organizarea audienţei se efectuează în corespundere cu Legea  cu privire la  petiţionare şi alte acte  normative.

 

 

Secretarul

consiliului  sătesc         semnătura                 Liuba     Jardan